03/10/2017

De steenhoop boven Achan spreekt

De steenhoop boven Achan spreekt

















Waarom hebt u deze vloek over ons gebracht?
Nu zal de HERE een ramp over u brengen.
(Jozua 7: 25, Het Boek)


Het volk had een fantastische overwinning behaald op Jericho.
Ze stonden er goed voor, het land Kanaän lag voor hen open.
Alleen Ai hoefde nog veroverd te worden.
Ai was een klein plaatsje, het stelde niet zoveel voor.
Het zou niet moeilijk zijn om het in te nemen.

En dan ineens lijdt het volk een nederlaag.
Ze worden verslagen door Ai.
Ze snappen er niets van.
Hoe had dit kunnen gebeuren?

God geeft antwoord op deze vraag.
Het volk heeft gezondigd door iets
van het verbannene mee te nemen.
Terwijl God zo gezegd had dat dat niet mocht.
En daarom strijdt God niet langer aan hun zijde.
De schuldige moest worden aangewezen
en uit hun midden weggedaan worden.

En dan blijkt dat Achan de schuldige is.
Hij heeft zich vergrepen aan wat niet van hem is.
Hij wordt samen met zijn gezin en spullen, gestenigd en verbrand.
Boven Achan en zijn familie werd een grote steenhoop opgericht.
Het dal waar dit alles gebeurde droeg sindsdien de naam Achor, onheilsdal.
Daar trof Gods vloek en oordeel Achan en zijn familie.
Huiveringwekkend!

God spreekt in de Bijbel nog een keer over het dal van Achor.
'Ik zal het dal van Achor maken tot een deur van hoop' (Hosea 2:14).
God heeft dit gedaan door Jezus Christus.
Hij liet zijn brandende toorn komen op Jezus.
Hij, de onschuldige, werd vervloekt om onze zonden.
En zo werd de vreselijke toorn van God gestild.

Hierin ligt voor ons de deur van hoop.
Want wie in Gods Zoon gelooft,
wordt van de angst voor de hel bevrijd.
Jozua moest bij Achan de vloek voltrekken,
maar Jezus heeft Gods vloek naar Zichzelf getrokken.
Hij droeg de straf van onze zonden.
Tot redding van een wereld in nood.

Alleen door Hem hebben wij hoop en toekomst.
Alleen door Hem gaat het nieuwe Kanaän voor ons open.
Alleen door Hem is God weer met ons.
Wat geweldig!

N.a.v. Jozua 7 en het boek Jozua van W.G. de Vries

Hillie Snoeijer
Leef je geloof

Like en volg Leef je geloof op Facebook:
https://www.facebook.com/Leefjegeloof/
---------------------------------------------------------------
Boeken nodig? Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/product
dat jij via mijn site koopt bij Bol.Com,
ik een deel van de verkoopopbrengst ontvang.
Bestel je boeken via mij.
Hartelijk dank daarvoor!

Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!