25/09/2014

Je hebt wedergeboorte nodig

Leef je geloof, Hillie Snoeijer












Zijn wij nu echt zó zondig?
Ja, zegt de Bijbel.
Zo staat in Jesaja 53: 6:
"Wij dwaalden rond als schapen, ieder zocht zijn eigen weg."
Allen zijn we opgestaan tegen God.
En Psalm 51 :7 laat zien:
"Ik was al schuldig toen ik werd geboren,
al zondig toen mijn moeder mij ontving."

We zijn machteloos.
We worden geen zondaars omdat we zondigen,
maar we zondigen omdat we zondaars zijn.
We zijn in de macht van de zonde.
Romeinen 3 tekent heel duidelijk hoe het met de mens gesteld is:
"Allen hebben zich afgewend, heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet, er is zelfs niet één."


Tegenover God zijn we failliet.
Uit onszelf komen we daar nooit bovenop.
We liggen onder Gods oordeel en onder Zijn toorn.
Zonder ingrijpen zijn we reddeloos verloren.
Zijn we dood voor God.

Jezus zei tegen Nicodemus dat als er niets verandert,
niemand toegang heeft tot het koninkrijk van de hemelen.
Wij moeten opnieuw geboren worden.
Maar dat kunnen we zelf niet.
Geen mens kan zichzelf het geloof geven waardoor hij wordt verlost.
Niemand kan uit zichzelf tot Christus komen.
Dat kan alleen als de Vader hem met grote kracht trekt.
Daarin zijn we voor 100% van Hem afhankelijk.

God is als eerste bezig om jou en mij voor Zich te winnen.
Als Hij niet werkt in je hart, zul jij nooit naar God gaan verlangen.
Jezus zegt het dan ook zo:
Jullie hebben niet Mij uitgekozen, maar Ik heb jullie uitgekozen.
Hij geeft ons nieuw leven, wedergeboorte.
Wedergeboorte gaat buiten ons om.
Dat brengt de Heilige Geest zonder ons in ons tot stand.
Wedergeboorte is iets bovennatuurlijks.

Bij de wedergeboorte geeft God ons een nieuw hart.
Het hart van steen verwijdert Hij uit ons lichaam
en Hij geeft ons er een warm kloppend hart voor terug.
God geeft ons een hart om Hem te kennen.
Hij redt ons door de wedergeboorte.
Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.
In Christus zijn we een nieuwe schepping.

Wedergeboorte verandert ons leven.
Een wedergeboren mens heeft honger naar God.
Hij krijgt nieuwe verlangens en inzichten.
Hij hunkert naar intimiteit met God.
Hij vindt rust, omdat hij 'in Christus' veilig is.

Sommigen zullen het uur van hun wedergeboorte precies kunnen aanwijzen,
anderen blijven daarover in het duister tasten.
Maar wanneer je precies wedergeboren bent is niet zo belangrijk.
Wat telt is dát je wedergeboren bent.
Want alleen dan verdwijnt de last van je zonde
en zul je de vergevende liefde van God gaan ervaren.
O, wat een vreugde is dat!

Bron: Dit is mijn passie, Aad Kamsteeg, hoofdstuk 2

Hillie Snoeijer
Leef je geloof

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!